snow-fest
Cum conducem iarna

Cum conducem iarna

Danny Ungur – campion national de raliuri,
Danny Ungur Racing

Ne place să schiem, dar pentru asta trebuie să ajungem la pârtii și acest lucru presupune, de cele mai multe ori, drumuri acoperite de zăpadă sau polei. Se știe că circulația în traficul rutier pe timp de iarnă pune mari probleme, dar pregătirea potrivită atât a mașinii cât și a șoferilor poate să reducă mult din dificultățile pe care le întâmpinăm.
Ce trebuie să știm când plecăm la un drum pe timp de iarnă.
În primul rând trebuie acordată o atenție sporită pregătirii mașinii. Aceasta trebuie să fie într-o stare tehnică perfectă pentru a fi siguri că nu rămânem în pană. Nu este cea mai plăcută experiență să dormi în mașină, iarna, eventual în viscol. Totodată trebuie să ne asigurăm că avem în rezervor, în permanență, o cantitate de combustibil mai mare de jumătate din capacitatea acestuia, pentru ca, în cazul unor blocaje în traffic, să putem beneficia de cladură în habitaclu. Trebuie să ne asigurăm de asemenea că avem întotdeauna lichid de parbriz de rezervă, instrumente de înlăturat zăpada de pe și de lângă mașină și, eventual, un mic săculeț cu material antiderapant.
În cazul unei deplasări care implică și transportul bagajelor, o atenție deosebită trebuie acordată și poziționării lor în mașină, pentru că o repartiție a maselor defectoasa poate da un comportament ciudat al mașinii care pe suprafețe alunecoase devine periculos. Atenție! portbagajele suplimentare (de schiuri) ridică centrul de greutate al mașinii, ceea ce duce la diminuarea stabilității în viraje, iar pe lângă schimbarea comportamentului în mers, viciază și forma aerodinamică a mașinii, ducând la un consum sporit și la zgomot în rulare.
Pe lângă atenția acordată pregătirii mașini, pregătirea șoferului este foarte importantă în condiții meteo și de trafic dificile sau la limită. Din păcate școlile de șoferi nu oferă informații suficiente despre controlul mașinii în situații limită care sunt foarte des întâlnite iarna. De aceea cei mai mulți participanți la trafic nu știu cum să procedeze (să anticipeze, să evite și să controleze aceste situații). Pentru controlul mașinii în trafic în astfel de condiții și pentru evitarea incidentelor rutiere, se recomandă cursurile specializate de conducere defensivă sau pilotaj.

Foto: gds.ro
Foto: gds.ro

 

Totuși, în cazul în care suntem prinși în situații dificile fără a avea o pregătire specializată este bine să avem în vedere următoarele aspecte:
• Zăpada determină scăderea aderenței în mod considerabil chiar și în cazul folosirii cauciucurilor de iarnă! (nu se recomandă rularea cu lanțuri antiderapante, acestea se folosesc doar pentru ieșirea din zonele cu zăpadă foarte mare, altfel un cauciuc bun de iarnă este mult mai eficient decât lanțurile)
• Accelerația și frâna trebuie dozate cu mare atenție
• Trebuie folosită, pe cât posibil, partea curată a drumului
• Atenție sporită la depășire pentru că în porțiunile dintre benzi, de regulă, cantitatea de zăpadă este mai mare, determinând dezechilibrarea mașinii și pierderea direcției de mers
• Distanțele de frânare sunt mult mai lungi
• Apariția gheții în de zonele de frânare (viraje, semafoare, trecere de pietoni, intersecții etc)
• În caz de ninsoare abundentă se recomandă folosirea farurilor și stopurilor de ceață
• Zăpada depozitată pe mașină și necurățată poate pune în pericol atât șoferul și pasagerii mașinii cât și pe ceilalți participanți la trafic (în mers, la frânare sau în viraje pot cădea bucăți de zăpadă pe parbriz, pe capotă sau pe alte mașini împiedicând vizibilitatea sau determinând mișcări bruște de volan).

Lasă un comentariu

Video

Parteneri

dannyungurracing
sacalatorim.ro.
rcluj
© 2017 SKIPASS

design: mvg